۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اجتماعی
  • ۱۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۶:۰۸
  • نویسنده : میترا بهرامی
وقتی علم دلیلی بر انسانیت نیست
وقتی علم دلیلی بر انسانیت نیست
در باب یک رذیله اجتماعی؛

وقتی علم دلیلی بر انسانیت نیست

بسیارند کسانی که مدارج بالای علمی را طی کرده‌اند اما در مواقع لزوم نتوانسته‌اند انسانیت و آدم بودن خود را به منصه ظهور بگذارند.

گل گفته‌اند که باید بعضی از حرف‌های قدیمی‌ها را طلا گرفت؛ چه اینکه بعضی از آنها فقط مربوط به زمان قدیم نبوده‌اند؛ حرف‌هایی که گرچه از زمان قدیم گفته شده اما برای تمام اعصار تازگی و کاربرد دارد.
عبارت «عالم شدن چه آسان، آدم شدن چه مشکل» یکی از همین حرف‌هاست. شاید شما هم آدم‌هایی را دیده باشید که بدون هر گونه مدرک تحصیلی یا علمی، چنان تجلی انسانیت هستند که هر کسی با دیدن آنها غبطه می‌خورد.
از دیگر سو، بسیارند کسانی که مدارج بالای علمی را طی کرده‌اند اما در مواقع لزوم نتوانسته‌اند انسانیت و آدم بودن خود را به منصه ظهور بگذارند. البته این به معنای زیر سئوال بردن انسانیت تمام تحصیل‌کرده‌ها نیست و مفهوم آن صرفا دشواری دستیابی به درجات عالی اخلاق و انسانیت در مقایسه با کسب مدارج علمی است.
چرا که دانایی و دانشمند شدن هرچند دشوار، با کوشش دست‌یافتنی است اما انسانیت به این سادگی‌ها نیست و پیش‌شرط رسیدن به آن، داشتن ذات پاک و تربیت درست فردی، خانوادگی و اجتماعی است؛ ضمن اینکه در کنار موارد مذکور تهذیب نفس، گذشت و اخلاق نیکو را می‌طلبد.
کاش بار دیگر این جمله قدما را مرور و در آن تفکر کنیم و به حد وسع برای رسیدن به آن مرحله بکوشیم.

انتهای پیام

میترا بهرامی

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*